Til Francis Frangipanes Menu
Beskyttet Imod Anklager
Af Francis Frangipane

Hvordan håndterer du kritik? Hvordan beskytter man sig selv mod "tungens svøbe" (Job 5:21)? Hvis du skal have succes i Herrens værk, skal du finde Guds skjulested fra et af de mest smertefulde våben i Satans arsenal: den kritiske tunge.

Faktum er, at folk på godt og ondt vil tale om dig. Du kan ikke gøre Guds vilje uden at forårsage ændringer, og ændringer vil altid få nogle til at snuble. Faktisk sagde Jesus, at vi skulle passe på, når alle mennesker taler godt om os. Han sagde, at vi ikke kan tjene to herrer; hvis vi virkelig skal behage ham, kan vi ikke blive distraheret ved at forsøge at behage alle andre.

Samtidig er der en dæmonisk strategi, der sættes imod dem, der underviser i Guds ord og tjener hans folk. Fjendens felttog er ikke kun rettet mod at ødelægge hyrden; han søger også at sprede fårene. Hvis Satans angreb lykkes, vil alle involverede komme ud af kampen med mindre kærlighed og et forhærdet hjerte.

Jeg synes, det er fantastisk, at mennesker kan reagere så forskelligt på den samme undervisning. En vil blive opløftet og opmuntret, mens en anden måske ikke kun går glip af Herrens velsignelse, men også faktisk bliver stødt over en isoleret udtalelse.

Det ser ud til, at for hver person, der tager hammeren og mejslen for at gøre en idol af en prædikant, er der en anden med en hammer og søm klar til at korsfæste ham. Medmindre den mand bliver støttet af Herren, kan presset mod ham være overvældende.

De fleste mennesker husker ikke, at en præst er ligesom enhver anden kristen. Han eller hun er ikke Superman; kugler (ord) hopper ikke af hans bryst. Han er ikke usårlig over for grusom og ondsindet snak. Han er en ufuldkommen person kaldet til at tjene den levende Gud i Kristi legeme; men han er ikke desto mindre bare en person.

For de fleste er kirken et sted, hvor folk går for at udtrykke deres tilbedelse af Gud, for at blive undervist og for at have fællesskab. Men for Guds en mand eller kvinde er kirken Guds have. Det meste af det virkelige arbejde, en præst udfører, er ikke på prædikestolen, men i den uopmærksomme tjeneste at dyrke kærlighed og tillid i personlige forhold.

I Guds øjne er kirken meget mere end et mødested for tilfældige bekendte eller læremæssige forenede troende. For Faderen er kirken et levende tempel, et menneskeligt hus for hans Søns Ånd. Bibelen siger, at da han placerede os i vores særlige kirke, gav det ham faktisk glæde (1 Kor. 12:18). Sammen med Helligånden arbejder præsten og de ældste for at bringe kirken i et rigtigt forhold til Guds kærlighed og derefter udbrede denne kærlighed i hele byens kirke.

Gud har sørget for ærefulde måder, hvorpå mennesker kan overføres fra en kirke til en anden. Hvis nogen ønsker at forlade en kirke for at starte deres egen, er der rigtige måder at modtage Guds salvelse og blive sendt på. (Se Ap.g. 13:1-3.) Det er ikke nødvendigt at finde fejl og forårsage en kirkespiltning. Når tingene er gjort rigtigt og i orden, opbygges folk.

Men når forhold afbrydes og ødelægges gennem ondsindet sladder, eller når en udviklende tillid bliver vendt til mistillid gennem bagtalelse og kritik, bliver Gud selv vred (Ordsp. 6:16-19). Og hvis Gud er fornærmet, hvor meget sværere er det så for hans tjenere at holde sig på afstand af den konflikt, som synden forårsager.

Svaret
Så hvordan finder en Guds mand eller kvinde balancen mellem hans grundlæggende behov for at overleve og hans ansvar for at behage Gud? Svaret er at iføre sig Kristi kærlighed.

For nogle år siden gik jeg igennem en svær tid, hvor en håndfuld mennesker gjorde mig til mål for vedvarende kritik. Der kommer en form for konstruktiv kritik gennem mennesker, der elsker dig, som lærer og hjælper dig til at trives, og der er en anden type kritik, der kommer gennem en forbitret ånd, der ikke er beregnet til at rette dig, men at ødelægge dig. Det var det sidste forhold, jeg havde til disse mennesker.

For at være ærlig er jeg sikker på, at der var områder i mit liv, der var ude af balance; nogle af deres klager var berettigede. Meget af det, de havde at sige, blev dog sagt til andre bag min ryg. Vores menighed blev destabiliseret af disse personer. Prøv som jeg gjorde, intet jeg kunne sige eller omvende mig fra ville gøre dem tavse.

I tre år søgte jeg Herren, men han ville ikke retfærdiggøre mig for deres anklager. I stedet handlede han med mig. Han nåede dybt ind i selve fundamentet af min sjæl og begyndte at røre skjulte områder i mit liv.

Det var ikke min synd, der var spørgsmålet om Herren, men mit "selv". Bibelen siger, at vores synder altid er foran os (Sl. 51:3); disse kunne jeg se. Men jeg havde intet perspektiv for min egen sjæl. Herren lod denne kritik fortsætte, indtil den afslørede noget dybere og mere grundlæggende forkert end nogen af mine læremæssige fortolkninger eller synder. Det afslørede mig.

Helligånden begyndte at vise mig, hvor let jeg blev manipuleret af folks kritik, og især hvor meget min følelse af fred var styret af accept eller afvisning af mennesker. Så meget som jeg bad, ville Gud ikke udfri mig fra min fjende. Han reddede mig ved at dræbe den del af mig, der var sårbar over for djævelen, og han gjorde det med selve anklagerne.

Jeg vil aldrig glemme den dag, det gik op for mig, at både Gud og djævelen ønskede, at jeg skulle dø, men af forskellige årsager. Satan ønskede at ødelægge mig gennem bagvaskelse og derefter dræne mig med den uophørlige aktivitet at gøre rede for "min side" for folk. Samtidig ville Gud korsfæste den del af min sjæl, som i første omgang så let blev udnyttet af djævelen!

Det var en afgørende dag, da jeg indså, at denne kamp ikke ville være forbi, før jeg døde fra, hvad folk sagde om mig. Det var nok på dette tidspunkt, at jeg endelig og virkelig blev en Guds tjener.

I dag står jeg i ærefrygt for, hvad Herren gjorde i disse frygtelige, men vidunderlige måneder. Han vidste, at der ville komme en tid, hvor de ting, jeg skrev, ville røre millioner af menneskers liv. For at vaccinere mig fra menneskets ros, døbte han mig i menneskekritik, indtil jeg døde forr menneskets kontrol. Misforstå mig ikke: Jeg beder stadig ærligt om ting, som andre har talt om mig, og jeg er ansvarlig over for andre ledere. Jeg har selv personale, hvis opgave er at give mig en kritisk analyse af mit liv og arbejde. Men jeg er ikke længere styret af mennesker. Jeg lever for Guds fornøjelse, og hvis jeg tilfældigvis behager mennesker, er det hans sag, ikke min.
OP